ما در اینجا قصد داریم به نحوه خرید دام در تهران و انتخاب دام زنده سالم بپردازیم تا به این موضوع که آیا می توان در تهران دام زنده سالم و ارزان خریداری کرد یا خیر؟ پس با ما تا آخر متن همراه باشید. 
کد خبر: ۹۵۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷ 17 April 2021

خرید دام زنده موضوعی است که بسیاری از مردم شهر و روستا در روزهای مختلفی از سال به دنبال هستند. بسیاری از مردم شهرها خیال می کنند که برای خرید دام زنده حتما باید به حاشیه شهرها یا به روستاها رفت. برخی افراد نیز معتقدند که قیمت دام زنده در شهر بسیار بیشتر است و به همین دلیل اصلا به دنبال خرید آن از مراکز موجود در شهر نمی روند. حال ما در اینجا قصد داریم به نحوه خرید دام در تهران و انتخاب دام زنده سالم بپردازیم تا به این موضوع که آیا می توان در تهران دام زنده سالم و ارزان خریداری کرد یا خیر؟ پس با ما تا آخر متن همراه باشید. 

نکات مهم در مورد خرید دام زنده در تهران 

خرید دام زنده از مراکز مناسب

یکی از موارد بسیار مهم در خرید دام زنده، شناختن مراکز عرضه دام معتبر در سطح شهر هستند. این مراکز زیر نظر شهرداری عمل می کنند تا شهرداری بر سلامت این دام ها نظارت کامل داشته باشد. دام هایی که  که در مراکز فروش دام زنده در سطح شهر قرار دارند در پرورشگاه های مناسب پرورش یافته اند و واکسن های لازم را در زمان مناسب دریافت کرده اند. به همین دلیل احتمال بیماری در این دام ها بسیار کمتر است و این امر می تواند به سالم بودن آن ها و گوشتشان کمک کند. با توجه به آنچه گفته شد، سعی کنید که برای خرید دام زنده به این مراکز مراجعه کنید. و اگر هم به دامداری های روستایی و حاشیه شهرها مراجعه می کنید بهتر است که از سلامت دام های خریداری شده مطمئن شوید.

قیمت دام زنده برای ذبح

قیمت دام زنده در ایران اغلب بر اساس قیمت نهایی تعیین شده برای یک کیلو گوشت تعیین می شود. مراکز فروش دام زنده در تهران که زیر نظر شهرداری مشغول به کارهستند، قیمت میانگین را تعیین می کنند و بر اساس وزن هر گوسفند محاسبه می کنند. البته اینکه می گوییم قیمت بر اساس قیمت گوشت گوسفند محاسبه می شود، به این معنی نیست که هر کیلو گوسفند زنده برابر با یک کیلو گوشت است. چرا که در زمان محاسبه قیمت گوسفند یا هر دام زنده دیگری به ضایعات آن مانند پشم، پوست، سر و چربی های آن نیز توجه می شود. اما به طور کلی قیمت دام زنده با یک درصد و نسبت مشخصی نسبت به گوشت قرمز محاسبه می شود. 

نکات مهم در مورد خرید دام زنده در تهران 

نکاتی درباره خرید گوسفند زنده 

به هنگام خرید گوسفند زنده لازم است که به برخی نکات مهم توجه کنیم. البته بسیاری از این نکات را می توان در خرید دام های دیگر نیز تعمیم داد. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به دنبال خرید گوسفند زنده برای برخی مراسمات خود باشید، اما به هنگام خرید این مشکل برای شما پیش آید که نتوانید گوسفند سالم را از غیر سالم تشخیص دهید. البته روش تشخیص گوسفند سالم خیلی سخت و پیچیده نیست و فقط کافی است که به هنگام خرید گوسفند به برخی نکات توجه کنید. نکاتی که ما در زیر بیان می کنیم می تواند تا حد زیادی به شما در تشخیص دام زنده سالم کمک کند. 

  • گوسفند خریداری شده مهر تایید وزارت بهداشت داشته باشد
  • چشم های گوسفند سالم کاملا شفاف است و هیچ گونه کدری ندارد
  • دام زنده در بیشتر مواقع و می توان گفت همیشه در حال نشخوار است
  • دهان و بینی یک گوسفند سالم هیچ گونه ترشحی ندارد
  • گوسفند سالم بسیار پرتحرک است
  • پشم های گوسفند را به سمت بالا بکشید در صورتی که پشم ها به سادگی جدا شدند گوسفند بیمار است
  • بعد از ذبح به رنگ جگر دقت کنید، جگر گوسفند سالم باید رنگی شفاف داشته باشد.
  • با لمس مهره های پشت گوسفند نیز می توان به چاقی یا لاغری آن پی برد

نکات مهم در مورد خرید دام زنده در تهران 

خرید دام زنده پرواری و جهت ذبح 

در خرید دام زنده پروارثی مهمترین ویژگی این است که دام های پرواری معمولا لاغر و پرتحرک هستند. همچنین بهترین سن برای دام های پرواری به هنگام خرید باید  بین 4 الی 7 ماه و وزن آن ها 250 تا 350 گرم باشد. در خرید دام زنده برای ذبح باید به دنبال گوسفند چاق تر و تپل تر باشید تا گوشت بیشتری داشته باشد. البته توجه کنید که برخی دامداران برای اینکه گوسفندانشان سنگین تر به نظر برسند مقدار زیادی نمک به همراه علوفه به خورد دام خود می دهند. اگر در هنگام خرید متوجه سالم بودن یا نبودن گوسفند نشدید، بهتر است نشانه های گوشت سالم را که در زیر بیان می کنیم بعد از ذبح در گوشت آن ها بررسی کنید.

  • رنگ گوشت به رنگ قرمز و بدون تیرگی است
  • گوشت سالم لزج، چروکیده یا خشک نیست
  • گوشت سالم دارای خون مردگی کبودی و ضربه نیست
  • گوشت سالم بوی نامطبوع نمی دهد
  • چربی گوشت سالم سفت و کاملا سفید است

نکات مهم در مورد خرید دام زنده در تهران 

جمع بندی 

اگر به دنبال خرید دام زنده با قیمت مناسب در تهران هستید ما به شما توصیه می کنیم که به مراکز فروش دام بهداشتی موجود در سطح شهر مراجعه کنید. در این مراکز قیمت دام زنده نیز تحت نظارت است و معمولا زیر قیمت بازار است و از طرفی دام های این مراکز همگی کاملا سالم هستند. برای شناخت مراکز فروش دام زنده در سطح شهر تهران می توانید به سایت نیازیتو niazito.com مراجعه کنید. این سایت مرجعی کامل برای معرفی کسب و کارهای معتبر در ایران است. با مراجعه به این سایت می توانید تمامی مراکز فروش دام زنده معتبر و زیر نظر شهرداری تمام مناطق تهران را بشناسید.

 

/انتهای رپرتاژ آگهی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار